Sayfalar

9 Şubat 2011

Güngör Uras'ın Ekonomi Bilgisi


Güngör Uras'ın 9 Şubat 2011 tarihli yazısını okuyunca bir daha anladım ki, bu adam ekonomi'den zerre kadar anlamıyor. Sanırım onu okuyanlar da anlamıyor olacaklar ki, medya tarafında oldukça seviliyor.


Az sonra yazısında nasıl saçmaladığına değineceğim ancak öncelikle sürekli takip ettiğim ve bu yazıya ilham kaynağı olan Muhtesip'e teşekkürü bir borç bilirim.


Gelelim Sn. Uras'ın yazısına, kendisi şöyle buyurmuş:
2008 yılı aralık ayında sanayi üretimi yüzde -17.4 gerilemişti. 2009 aralık ayında sanayi üretimi yüzde 23.9 artış gösterdi. Bir yıl önceki gerilemeden sonra sanayinin bu ölçüde büyümesi, gerilemedeki düzeltme idi. Ama 2010 yılı aralık ayında, bir yıl öncenin yüzde 23.9 büyümesinin üzerine yüzde 26.3 büyümenin eklenmesi, sanayide üretim patlamasının göstergesi sayılıyor.
Birincisi, Türkiye'de ondalıklı sayıları yazmak için nokta değil virgül kullanılır; 23.9 değil 23,9 gibi. İkincisi ise sanayi üretimi Aralık ayında iddia edildiği gibi %26,3 değil %16,9 büyüdü. İsteyenler TUİK'ten baksınlar.


Ardından şöyle devam etmiş yazarımız:

- 2009 yılı milli gelir (GSYH) rakamı 1998 yılı sabit fiyatlarıyla 97.1 milyar TL’dir. 
- 2010 yılının ilk 9 aylık milli gelir rakamı toplamı 77.7 milyar TL oldu. 
- 2010 yılının tümüne ait milli gelir rakamı, IV. 3 aylık (Ekim, Kasım, Aralık) büyüme rakamının, 9 aylık milli gelir rakamı olan 77.7 milyar TL’ye eklenmesiyle ortaya çıkacaktır. 
- Takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretim endeksine göre, 2010 yılının IV. 3 aylık döneminde sanayi üretim artışı ortalaması yüzde 13’tür.
İlki doğru tebrik etmek lazım. İkincisi 77,8 olacak ama hadi yuvarlama yapmayı unutmuştur diyelim olsun bitsin. Üçüncü maddede ise yıllık milli gelirin nasıl hesaplanacağı konusunda bizleri aydınlatmış, saygıyla selamlıyoruz. Buraya kadar her şey yine kabul edilebilir. Ama son maddede bahsedilen %13 ortalama nasıl ortaya çıkmış merak ediyorum. Mevsimsellikten arındırılmış seriler bir önceki döneme kıyasla incelenirler, bu şekilde bakıldığında 2005 yılından bu yana yaşanan en büyük artış 2010 yılı Aralık ayında %5,7 ile gerçekleşmiştir. Sanıyorum ki Güngör Bey mevsimsellikten arındırılmış seriyi geçen yılın aynı dönemine göre analiz(!) etmiş ve %13 rakamına ulaşmış. Gerçi o durumda da yanlış sonuca ulaşmış, çünkü öyle bakıldığında da son çeyrek ortalaması %13,7 oluyor. Ben başka bi açıklama bulamadım, bilen varsa beri gelsin.

Yazının devamında anlıyoruz ki Güngör Uras ekonomiden anlamadığı gibi, matematikten de anlamıyor. Yazacak çok şey var ama gerisini siz okursunuz zaten.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder